Tuesday, March 6, 2012

Geschiedenis van Batik in Indonesië.

Diverse soorten batik Indonesië
       
      Geschiedenis van batik in Indonesië is nauw verbonden met de ontwikkeling van het Majapahit rijk en de verspreiding van de islam op Java. In sommige records, wordt de ontwikkeling van batik meestal gedaan in tijden van Mataram koninkrijk, daarna in het werk van Solo en Yogyakarta.     
      Dus dit batik kunst in Indonesië is bekend sinds de dagen van het werk en blijft evolueren naar de Majapahit koninkrijk, de koningen van de volgende. Wat betreft het starten van de verspreiding van deze batik kunst behoort aan het volk van Indonesië en Java in het bijzonder stam is na het einde van de achttiende eeuw of begin van de negentiende eeuw. Geproduceerd batik batik is allemaal aan het begin van de twintigste eeuw en staat bekend batik nieuwe wereld van eenheid na de oorlog eindigde, of ongeveer 1920. De verbinding met de verspreiding van de islam. Veel gebieden in het Midden-Javaanse batik zijn gebieden Batik studenten en werd later een instrument van economische perjaungan door de leiders van islamitische handelaren tegen de Nederlandse economie.     
       Batik kunst is kunst beeld op het doek voor kleding dat was een van de culturele keluaga Indonesië koningen van het oude. Batik werkte aanvankelijk in het paleis alleen zijn beperkt en de resultaten voor de kleding van de koning en familie en zijn volgelingen. Omdat veel van de aanhangers van de koning die leefde buiten het paleis, werd de kunst van het batik gebracht door het paleis en droegen hen, in plaats van elk.     
      Oud-oude kunst van het batik werd geïmiteerd door de mensen dichtstbijzijnde en verder strekt zich uit tot het werk van vrouwen in het huishouden in te vullen zijn vrije tijd. Bovendien, batik kleding die alleen de koninklijke familie, werd een populaire folk kleding, zowel vrouwen als mannen. Witte stof die wordt gebruikt wanneer het het gevolg is van handgeweven.     
      Kleurplaten materialen worden gebruikt bestaan ​​uit inheemse planten Indonesië zelf geboekt, onder meer van: noni-boom, lang, Soga, indigo, en het materiaal gemaakt van natriumcarbonaat soda en zout gemaakt van tanahlumpur.    
     Majapahit Batik is een cultuur waarin de koninklijke Majahit, pat terug te vinden in Mojokerto en Tulung Hof. Mojoketo is nauw verbonden met het Majapahit koninkrijk tijdens de eerste en de oorsprong van de naam heeft iets te maken met de Majapahit Majokerto. Relatie tot de ontwikkeling van batik Tulung Majapahit Agung wordt geteeld in de ontwikkeling van batik geschiedenis van dit gebied, kan worden gewonnen uit de overblijfselen op het moment van het Majapahit rijk. Op dat moment de meest Tulungagung gebied bestaat uit wetlands in de geschiedenis van het gebied dat bekend staat als Bonorowo, die op het moment van Majapahit bekembangnya gebied bestuurd door een hertog benama Kalang, en wilde niet aan het koninkrijk van Majapahit.     
     Verteld dat de politie actie gelanceerd door Majapahati, Duke Kalang vermoedelijk gedood in de gevechten rond het dorp, die nu is naar verluidt de naam Kalangbret. Dus de legerofficieren en gezinnen, Majapahit koninkrijk vestigde en woonde in het gebied dat nu wordt Bonorowo of Tulungagung, genoemd onder andere, voeren ook originele kunst van batik maken.     
     Lokale batik is nu in Mojokerto in Kwali, Kirkcaldy, Betero en Sidomulyo. Buiten de wijk is in Jombang Mojokerto. In de late negentiende eeuw zijn er een aantal mensen die batik bekend in Mojokerto, de gebruikte materialen op dat moment een witte doek geweven door zichzelf en de drugs van de Soga jambal batik, noni, indigo tom, hoogte en ga zo maar door.Buitenlandse geneesmiddelen bekend als naoorlogse nieuwe wereld van eenheid die worden verkocht door Chinese handelaren in Mojokerto. Batik is bekend, samen met de toestroom van drugs uit het buitenland batik. Cap in Bangil en batik ondernemers zich kunnen veroorloven markt Mojokerto Porong Sidoarjo, Porong markt vóór de economische crisis de wereld staat bekend als een drukke markt, waar de resultaten van de productie en de Jetis Kedungcangkring Sidoarjo batik worden verkocht. Tijd van economische crisis, ondernemers kreupel batik Mojoketo deel te nemen, omdat het merendeel van de ondernemers van kleine bedrijven. Batik activiteiten na de crisis komt terug naar Japan aan Indonesië, en de Japanse bezetting van batik activiteiten weer verlamd. Batik activiteiten verschijnen weer na de revolutie die is uitgegroeid tot de bezetting Mojokerto.     
     Kenmerkend voor batik Kalangbret van Mojokerto is vergelijkbaar met batik batik-output Yogyakarta, dat is in principe wit en kleur coraknya bruin en donkerblauw. Bekend sinds meer dan een eeuw geleden, waar batik dorp Majan en Simo. Het dorp heeft ook een geschiedenis als een overblijfsel van de dagen van de oorlog Diponegoro 1825.     
     Hoewel bekend is sinds oude batik Majapahait maar de ontwikkeling van batik begon snel te verspreiden, omdat het gebied van Midden-Java, Soerakarta en Yogyakata, in het tijdperk van het koninkrijk op dit gebied. Het lijkt erop dat de ontwikkeling van batik in Mojokerto en de daarop volgende Supreme meer dipenagruhi stijl batik Solo en Yogyakarta Tulung.     
     In het kielzog van botsing tussen het Nederlandse koloniale leger met troepen van prins Diponegoro dan de meeste van de troepen zich terug Kyai Mojo naar het oosten en tot nu toe genoemd Majan. Sinds Nederlandse koloniale tijd tot het moment van de onafhankelijkheid Majan landelijk dorp de status van Merdikan (Special Gewest), en het dorpshoofd was een kapelaan waarvan de status Uirun-temurun.Pembuatan batik is een instinct Majan (overblijfselen) van de kunst van het maken van batik Diponegoro oorlogstijd.     
     Majan babaran batik kleuren en Simo is uniek vanwege de kleur rood babarannya licht (uit de bast van Morinda citrifolia) en andere kleuren van de tom. Als batik Setra sinds mensenheugenis het dorp gebied ook is beroemd Sembung, batik ondernemers die voornamelijk komen uit Tulungagung Sala kwam in de late negentiende eeuw. Pas nu zijn er nog enkele families die batik vestigden van Sala Sembung gebied. Naast de plaatsen waar er ook een lokale batik vaardigheidsniveau in de psychologie en ook een paar in Karachi, maar de aard van de meeste batik handwerk en batik babarannya.

Leeftijd verspreiding van de Islaam.     

      Geschiedenis van batik op het gebied van Oost-Java is in Roxburgh, wiens verhaal is gerelateerd aan de verspreiding van de islam op dit gebied. Batik geschiedenis. Genoemde knelpunten Ponorogo batik kunst is nauw verbonden met de ontwikkeling van de islamitische religie en de koninkrijken eerste. Dat gezegd hebbende, in Batoro Katong gebied is er een afstammeling van de Majapahit imperium waarvan de naam is de jongere broer van prins Raden Katong Broken. Batoro Katong is wat bracht de islam aan de bestaande petilasan Ponorogo en is nu een moskee gebied Patihan Wetan.Selanjutanya ontwikkelingen, in Roxburgh, in de omgeving is er een kostschool Tegalsari Kyai Hasan Basri, die verzorgd of bekend als de Grote Tegalsari Kyai. Tegalsari boarding is een aanvulling op het onderwijzen van de religie van de islam ook administratieve wetenschappen, wetenschappen en literatuur van de oorlog leert. Een beroemde leerling van het gebied van literatuur is Tegalsari Ronggowarsito Raden. Kyai Hasan Basri werd opgenomen in de dochter van de koning door de Kraton Solo.     
     Batik kunst in die tijd opgesloten in het paleis. Daarom Solo koninklijke dochter werd de vrouw Kyai Hasan Basri vervolgens geplaatst in Tegalsari en gevolgd door een stoet. Daarnaast zijn er vele Jong koningshuis dipesantren deze studie. Dit evenement wordt gebracht van het paleis van de kunst bafik naar Roxburgh. Jonge mensen die zijn opgeleid in dit Tegalsari toen het uitkwam, de gemeenschap zal dharma batik doneren in gebieden kepamongan en religie.     Lange batik gebieden die we nu zien is het gebied dat is Kepatihan Wetan Kauman nu en van hieruit verspreid naar de dorpen Ronowijoyo, Mangunsuman, Kertosari, Setono, Cokromenggalan, Hertogdom, Nologaten, Bangunsari, Cekok, Banyudono en Ngunut. Op dat moment dat de medicijnen die gebruikt worden in batik wordt gemaakt in ons eigen land van een dergelijk hout; tom bomen, noni, hoge hout. Terwijl de zelfgemaakte kainputihnyajugamemakai materialen uit geweven dragen. Bam witte doek bekend in Indonesië invoer over het einde van de 19e eeuw.     
     Batik maken in de nieuwe Roxburgh bekend na de eerste wereldoorlog veroorzaakt door een Chinees met de naam Kwee Seng in Banyumas. Roxburgh gebied begin van de 20e eeuw in de beroemde batik indigo kleuren die niet vervagen en dat is waarom ondernemers Solo batik uit Banyumas en geven werk aan vele ondernemers in Ponorogo batik. Als gevolg van de productie van batik bekend Ponorogo na de Tweede Wereldoorlog tot aan het uitbreken van de eerste aanleg van de tweede wereldoorlog bekend om zijn ruwe batik batik blauw mori. Markt batik ruwe Roxburgh dan beroemd in heel Indonesië.

Batik Solo en Yogyakarta     

     Van het werk-in Solo en Yogyakarta koninklijke omgeving 17,18 en 19 eeuw, batik en wijdverbreid, vooral in Java. Batik was oorspronkelijk slechts een hobby van de koninklijke familie op de passerende sierlijke kleding. Maar latere ontwikkelingen, de batik pleh perdagamgan ontwikkeld tot een commodity.Solo Batik is beroemd om zijn traditionele batik patronen en patronen in de dop en de batik die hij schreef. De materialen gebruikt voor het kleuren was nog steeds veel gebruik van binnenlandse materialen zoals Soga Java is al bekend sinds de eerste. Het patroon blijft, onder andere bekend om "Sidomukti" en "Sidoluruh".     
      Hoewel de oorsprong van batik gebied sinds het koninkrijk Mataram Yogyakarta is bekend dat het een-I met een Panembahan Senopati raj. Het eerste gebied is het dorp Plered batik. Batik op het moment beperkt binnen de koninklijke familie het milieu wordt gedaan door de vrouwen helpers koningin. Vanaf hier batik strekt zich uit tot de eerste trap aan de andere de vrouw van de koninklijke familie van hovelingen en soldaten. Bij de officiële uitreiking van de koninklijke familie koninklijke mannen en vrouwen dragen kleding met batik kombonasi en gestreept. Hierdoor koninkrijk had een bezoek van de mensen en de mensen aangetrokken tot de kleding van de koninklijke familie en geïmiteerd door de mensen en uiteindelijk verspreid batik uit de paleismuren.     
      Vanwege de tijd van de oude oorlog tussen de koningen van de familie en de Nederlandse koloniale verleden zijn veel gezinnen ontheemd en de koning vestigde zich in gebieden zoals de nieuwe Banyumas, Pekalongan, en getroffen Oost Roxburgh, Tulungagung en sebagainy een. Meluasny een lokale batik aan de getroffen gebieden, op basis van de historische ontwikkeling van de Indonesische strijd begin van de 18e eeuw. Gezinnen die vluchtte het paleis is dat de ontwikkelde over het eiland Java dat de bestaande en het ontwikkelen van nieuwe gebieden van de natuur en volgens haar.          
    Diponegoro oorlog tegen Nederland, drong er bij de prins en zijn familie en zijn volgelingen moesten het koninkrijk verlaten. Ze verspreidden zich daarna naar de Oost en West. Dan in de nieuwe gebieden die de familie en aanhangers van prins Diponegoro ontwikkelen batik.     
     Oost naar Solo en Yogyakarta batik batik patronen die zijn geperfectioneerd in Mojokerto en Tulung Hof. Ook verspreiden naar Gresik, Surabaya en Madura. Westward batik wordt ontwikkeld in Banyumas, Pekalongan, Tegal, Cirebon.

Batik ontwikkelingen in andere steden     

      Ontwikkelingen in Banyumas batik Sokaraja in het midden van het gebied die door de volgelingen van Prins Diponegero na Selesa-Inya oorlog in 1830, hun meest-ap Menet Banyumas gebied. Zijn volgelingen bekend waren op dat moment was Najendra en ontwikkelde hij een batik geverfd in Sokaraja. Gebruikte materialen mori handgeweven resultaten en kleur gebruikte additieven drugs tom bomen, bomen en Noni tempo dat de rode kleur van geel kunstmatigheid geeft.     
     Uiteindelijk de mensen Sokaraja batik spreiding en tegen het einde van de negentiende eeuw is direct gerelateerd aan batik Solo en Roxburgh gebied. Lokale batik in Banyumas al bekend sinds de motieven en kleuren in het bijzonder en heet nu batik Banyumas. Na de Tweede Wereldoorlog eenheid van batik uit China ook gedaan door batik materialen in aanvulling op hun handel. .   
     Ook de batik in Pekalongan. Diponegoro volgelingen die zich in dit gebied en de ontwikkeling van zakelijke sekitara batik in de kustgebieden, met name in gebieden andere dan hun eigen Pekalongan, batik groeide snel in Buawaran, Pekajangan en Wonopringgo. Het bestaan ​​van batik in deze gebieden vrijwel gelijktijdig met andere gebieden van batik is ongeveer negentiende eeuw. De ontwikkelingen op gebieden buiten batik uit Yogyakarta en Solo uit elkaar nauw verbonden met de ontwikkelingsgeschiedenis van het koninkrijk van Yogyakarta en Solo.     
     Wijdverbreide batik uit het paleis na het einde van de oorlog Diponegoro en het nummer van de koninklijke familie die waren verhuisd van de getroffen gebieden van Yogyakarta en Solo voor niet kejasama met de koloniale overheid. De koninklijke familie nam zijn volgelingen getroffen op grond dat nieuwe en batik voortgezet en vervolgens aan het werk voor de kost.     
     Batik patronen in dit nieuwe gebied en aangepast aan de omstandigheden omgeving. Pekalongan vooral bekeken vanuit het proces en designya sterk beïnvloed door de batik van Demak. Tot aan het begin van de twintigste eeuw het proces van batik is batik bekend morinya stof die in het land en ook een aantal import. Na de oorlog nieuwe wereld van eenheid bekende batik fabricage en het gebruik van buitenlandse medicijnen gemaakt in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.     
     Aan het begin van de 20e eeuw voor het eerst bij Pekajangan weeft dat produceert haar eigen gesponnen garen Stagen en eenvoudig. In de afgelopen jaren nieuwe bekende batik wordt gedaan door mensen die werkten weven sector. Groei en snellere ontwikkeling van batik weven Stagen en nooit suiker molen werknemers in Wonopringgo en Tirto bedrijven liep in batik, omdat de lonen hoger zijn dan de suikerfabriek.     
     Tegal batik bekend was in de late negentiende eeuw en dat er een zelfgemaakte tijd uit planten gebruikt: tempo / noni, indigo, hout Soga en handgeweven stof. Tegal batik kleur is de eerste keer en babaran Sogan grijze na bekende Indigo planten aan, die vervolgens wordt verhoogd tot een rood-blauwe kleur. Tegal batik markt als het was uit de regio, zoals West-Java die door ondernemers in hun wandel en dit komt overeen met de ontwikkeling van de geschiedenis van batik in Tasik en Kudat naast andere immigranten uit de steden van Midden-Javaanse batik.      
     In het begin van de twintigste eeuw bekend was mori import en import geneesmiddelen bekend als naoorlogse nieuwe wereld van eenheid. Batik ondernemers in Tegal meestal zwak in het kapitaal en grondstoffen afgeleid van Pekalongan en met krediet-en batik worden verkocht in China die voorzien in grondstoffen zoals krediet. Tijd van economische crisis Tegal batik batik-go en lusteloos nieuwe ondernemende terug rond 1934 tot het begin van de tweede wereld oorlog. Toen Japan in batik activiteiten weer te sterven.     
    Pila dus de geschiedenis van batik in Purworejo samen met batik in Kebumen is afgeleid van Yogyakarta rond de XI eeuw. Batik ontwikkelingen Purworejo dan Kebumen sneller Kebumen. De productie en Yogyakarta en andere Banyumas.     
      Terwijl in de Bayat, Sub-Klaten Tembayat Kebumen gelegen op ongeveer 21 kilometer ten oosten van Klaten. Bayat gebied is een dorp gelegen aan de voet van de berg, maar het land is droog en min. Deze gebieden zijn onder andere het milieu en Klaten Surakarta en de geschiedenis van batik hier is zeker nauw verbonden met de geschiedenis van het voormalige koninklijk paleis in Surakarta. Het dorp is nu pertilasan Bayat die bezocht kunnen worden door mensen in bepaalde tijden van het 'graf van Soenan Bayat "op de berg Jabarkat. Dus Bayat batik dorp bestaat al sinds de tijd van de eerste baan. Batik ondernemers in Bayat had het grootste deel van de ambachten en batik werknemers in Solo.          
      Terwijl batik in Kebumen is bekend over de vroege negentiende eeuw bracht door immigranten uit Yogya, om de islam te prediken onder andere bekende dingen zijn: PenghuluNusjaf. Hij is die zich ontwikkelde in Kebumen en batik plaats werd eerst geregeld ten oosten Lukolo tijd en er zijn ook overblijfselen van de moskee voor zijn inspanningen. Kebumen eerste batik proces genaamd Teng-broer of Blambangan en dan het laatste proces gebeurt in Banyumas / Solo. Rond de begin van de twintigste eeuw tot patroon gebruikt kurkuma capnya gemaakt van hout maken. Kebumen motieven: bomen, vogels. Andere gebruikte materialen zijn bomen tempo, en indigo kemudu tom.     
     Het gebruik van drugs worden ingevoerd in Kebumen bekend rond het jaar 1920, die werd geïntroduceerd door de medewerkers van Bank Rakyat Indonesia, die uiteindelijk verliet huisgemaakte ingrediënten, want het bespaart tijd. Het gebruik van koperen kap bekend is over het jaar 1930 gebracht door Purnomo van Yogyakarta. Kebumen lokale batik in het dorp: Watugarut, Tanurekso veel en er zijn diverse andere dorpen.      
      Te oordelen naar de relieken die nu zijn, en de verhalen die doorgegeven van generatie op generatie van het verleden, dan is de geschatte gebied dat bekend staat sinds oude batik Tasikmalaya "Tarumanagara" waar de overblijfselen van het bestaande aantal bomen wordt verkregen zijn nuttig Tarum on-tuk batik-het maken van tijd . Erfgoed dorp die nog steeds bestaat vandaag de dag is de ruwe batik: batik Wurug bekend om hun bedrijvigheid, Sukapura, Mangunraja, Maronjaya en Tasikmalaya stad.     
      Vroeger het centrum van de overheid en het publiek is beroemd Sukapura dorp, dat ligt vlak bij de stad Indihiang Tasikmalaya nu. Ongeveer aan het einde van de zeventiende eeuw en het begin van de XVIII eeuw een gevolg van de oorlog tussen het koninkrijk in Centraal-Java, toen veel mensen in dat gebied: Tegal, Pekalongan, Ba-nyumas en de Heilige getroffen wandeling westen en vestigde zich in Kudat en Tasikmalaya. De meeste van hen zijn de lokale batik ondernemers en het hoofd naar het westen terwijl de handel batik. Met de komst van nieuwe bewoners, zowel het dragen van pembutan volgende dikenallah Soga die afkomstig was uit Midden-Java. Tasikmalaya batik productie is nu een mengsel van batik, batik uit Pekalongan, Tegal, Banyumas, Ghost van verschillende patronen en kleuren.     
      Batik is bekend in Kudat over de negentiende eeuw na de voltooiing van Diponegoro oorlog, waar de volgelingen vertrekken Yogyakarta Diponegoro veel, naar het zuiden. Sommigen hebben een vaste ruimte Banyumas en sommige hebben hun reis naar het zuiden en vestigden zich in Kudat en Tasikmalaya nu. Ze zijn gedaald met keluargany een nieuwe plaats en zich nestelen in de bevolking en blijven wonen en werken procedures. Sommigen van hen waren bedreven in het vak van batik als huishoudelijk werk voor vrouwen. Uiteindelijk kunnen deze werkzaamheden worden ontwikkeld aan de omwonenden als gevolg van het dagelijks leven of familie relaties. De materialen gebruikt voor het weven eigen stof en verf materialen van bomen zoals noni, tom boom, enzovoort.     
     Kudat motief resultaat is een mix van Midden-Javaanse batik en een eigen regionale invloed in het bijzonder Garutan motieven en kleuren. Tot aan het begin van de twintigste eeuw, batik in Kudat groeit beetje bij beetje van hun eigen behoeften in de productie markt. 'Re In het gebied kaintannya Cirebon batik met aerah koninkrijken, namelijk Kanoman, Kasepuahn en Keprabonan. De belangrijkste bron van batik Cirebon, de zaak is dezelfde als die in Yogyakarta en Solo. Batik verschijnt het paleis, en uitgevoerd door de hovelingen die buiten het paleis. Oude koningen erg blij met de schilderijen en voordat de katoen is bekend, het schilderij werd geplaatst op de palmbladeren. Het gebeurde rond de XIII eeuw. Het heeft iets te maken met batik motieven op de stof. Kenmerkend voor de meeste van batik Cirebonan gemotiveerde beelden van bossen en wild symbool. Terwijl het motief voor mariene natuurlijke dipengaruhioleh Chinese denken, dat was ooit de keizerlijke Cirebon bewerking Chinese prinses. Sementra Cirebonan batik beeltenis van adelaars als beïnvloed door Yogya en Solo batik motief.

+ Batik in Jakarta     

      Batik in Jakarta bekend en groeien samen met andere gebieden van batik die ongeveer het einde van de negentiende eeuw. Batik werd gebracht door immigranten uit Midden-Java en ze leven voornamelijk in de regio's van batik. Bekend in de lokale batik verspreiding in de buurt van Tanah Abang Jakarta, te weten: Rubber, Dam Ilir en Udik, Kebayoran Lama, en het Mampang Prapatan en Tevet.     
     Jakarta sinds vooroorlogse wereld van eenheid is uitgegroeid tot een centrum van handel tussen Indonesië en de haven is nu de Vismarkt. Na de oorlog de wereld van de eenheid is voltooid, waarbij de kap is een populaire batik, batik productie toe en batik handelaren op zoek naar nieuwe marketing-gebied. Regionale markt voor textiel en batik in Jakarta die beroemd is om: Tanah Abang, Jatinegara en Jakarta Kota, de Tanah Abang Markt is de grootste sinds de afgelopen tot nu toe. Batik batik-producerende gebied van Solo, Yogya, Banyumas, Roxburgh, Tulungagung, Pekalongan, Tasikmalaya, Ciamis en Cirebon en andere regio's, bijeen in Tanah Abang markt en van daaruit nieuwe getroffen gebieden gestuurd buiten Java. Batik handelaren is dat veel Chinese en Arabische landen, Indonesië en een klein beetje.    
     Omdat de meeste van de marketing centrum van batik in Tanah Abang Jakarta in het bijzonder, maar ook als grondstof worden verhandeld op dezelfde batik, dan is de gedachte van batik handelaren aan een batik bedrijf te openen in Jakarta en zijn plaats grenst aan de Tanah Abang. Batik ondernemers nieuwe naoorlogse wereld van eenheid, samengesteld uit Chinese natie, en de arbeiders werden geïmporteerd uit batik batik gebieden Pekalongan, Yogyakarta, Solo en anderen. Naast batik werknemers buiten Jakarta, neem dan de lokale krachten op het gebied van batik als dienstmeisje omgeving. Vervolgens kijken naar de ontwikkeling van batik is nieuwe banen te brengen, de inwoner van het gebied opent ook de batik bedrijven. Jakarta batik motieven en werkwijze volgens de oorsprong van de ingevoerde werknemers, te weten: Pekalongan, Yogyakarta, Solo en Banyumas.    
     Batik gebruikte grondstoffen zijn het resultaat van handgeweven en geneesmiddelen uit de kruiden zelf noni hout materialen, tempo, kurkuma en ga zo maar door. Jakarta voor de oorlog de beroemde batik met batik batik ongeveer dezelfde kleur als de Banyumas. Vooroorlogse wereld van eenheid batist grondstoffen zijn bekend en de afzet van hun producten op de markt en de omgeving van Tanah Abang Jakarta.

Buiten batik op Java     

     Vanuit Jakarta, de doelstellingen van de handelaren buiten Java, later de batik ontwikkeld in de grote steden in Indonesië die buiten Java, West Sumatra, bijvoorbeeld, in het bijzonder de regio Padang, is een gebied ver van het centrum van de batik-stad Java-stad, maar batik kunnen ontwikkelen op dit gebied.     
     West Sumatra waaronder batik consument gebied sinds de vooroorlogse wereld van eenheid, in het bijzonder batik, batik productie Pekalongan (saaingnya) en Solo en Yogya. In West-Sumatra, die eerst werd ontwikkeld weven industrie in de handen van de beroemde "Silungkang weven" en "weven plekat". Batik begon te bloeien in Padang na de Japanse bezetting, die sinds de breuk tussen Sumatra en Java toen de Japanse bezetting, de batik voorraden die er bestaan ​​op batik handelaren en consumenten is aan batik voor dagelijks dragen. Plus na de onafhankelijkheid van Indonesië, waar de relatie tussen de twee eilanden groeide moeilijk, als gevolg van de blokkades Nederland, aan de handelaars van de gebruikelijke batik banden met het eiland Java vindt een manier om je eigen batik maken.     
      Met het werk zelf en een zorgvuldige studie, van batik, is batik gemaakt in Java, dan ditirulah patronen en ditrapkan maken op hout als een muts. De gebruikte drugs zijn ook het resultaat van batik is gemaakt van planten zoals noni, kurkuma, Gambier, hars en ga zo maar door. Witte doek en witte doek uit de voormalige en de hand weefgetouw. Blijkt dat het bedrijf de eerste batik Sampan gebied Pariaman District in 1946 zijn onder andere: Bagindo Idris, Sidi Ali, Sidi Zakaria, Sutan Salim, Sutan Sjamsudin Payakumbuh in 1948 en in Br. Waslim (Pekalongan oorsprong) en Sutan Razab. Na de Padang en andere steden in de bezette gebieden in 1949, veel handelaren te openen perusahaan-perusahaan/bengkel batik batik materiaal dat is verkregen uit Singapore via de haven van Padang en Pakanbaru. Maar dit batik handelaren na een open relatie met het eiland Java, ga terug en perusahaanny een afweging.    
    Kleur van batik Padang voornamelijk zwart, paars en geel en rood patroon Banyumasan, Indramajunan, Solo en Yogya. Padang is nu gevorderd batik productie zijn, maar nog steeds ver van de producties van het eiland Java. Nu hebben de tools om te stempelen gemaakt van koper en de productie meestal handschoen.

Bronnen: [Uittreksel uit het boek 20 Jaar GKBI]

No comments:

Post a Comment